Wat gebeurt er met mijn Google Raking bij Replatforming?

Tom Obdam •  26 januari 2017

Vindbaarheid in zoekmachines, de zogenaamde Search Engine Optimization (SEO), is voor de meeste webshops erg belangrijk. Hoe hoger de ranking in de meest gebruikte zoekmachine Google, des te beter voor de omzet in uw webshop. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, want hoog scoren in zoekmachines kost tijd en geld.

Erg belangrijk daarin is in ieder geval de content in uw webshop. Hoe relevanter de content is voor de doelgroep, hoe relevanter de zoekmachine uw webshop zal vinden. Andere belangrijke aspecten zijn de technische opbouw van de webshop en de inhoud van URL’s, paginatitels, paginabeschrijvingen en keywords. Om deze redenen zou een e-commerce platform de functionaliteit moeten bieden om content te beheren. Daarnaast zou een e-commerce platform moeten beschikken over functionaliteit voor online marketeers om URL’s, paginatitels, paginabeschrijvingen en keywords aan te passen.

Vaak gaat er een langere tijd overheen voordat een webshop autoriteit heeft opgebouwd. De investering die is gedaan en de score die webshops in Google behalen zijn vaak redenen om huiverig te zijn om over te stappen naar een nieuw e-commerce platform. En dat is niet onterecht. Het komt regelmatig voor dat een webshop ‘wegzakt’ in Google als de nieuwe webshop op het nieuwe e-commerce platform live is gegaan. De oorzaak hiervan is meestal één van de volgende twee feiten:

  1. Het nieuwe e-commerce platform ondersteunt ‘oude’ URL’s onvoldoende
    De autoriteit die in zoekmachines is opgebouwd is over het algemeen gekoppeld aan de URL’s van pagina’s in een webshop. Bij de overgang naar een nieuwe webshop kan er iets veranderen in de opbouw van de URL’s. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn als het nieuwe platform een redirect van de oude naar een nieuwe URL ondersteunt. Dat is dan een 301 redirect, waarmee tegen de zoekmachine wordt gezegd dat de ‘oude’ pagina niet meer bestaat, maar is vervangen door de nieuwe. Daarmee wordt de waarde die de oude pagina heeft opgebouwd in de zoekmachine overgedragen naar de nieuwe pagina. Uiteraard blijft het belangrijk om ook voor die nieuwe pagina alle andere aspecten (zoals content en technische structuur) op orde te hebben, want ook deze spelen een rol bij het bepalen van de autoriteit.
  2. Het overdragen van de autoriteit in zoekmachines is vergeten
    Er zijn veel bedrijven in de markt die heel goed zijn in het bouwen van webshops, maar wat minder aandacht hebben voor de marketing aspecten van een webshop. Dat hoeft helemaal geen probleem te zijn, als het maar helder is. Dit type bedrijven ziet vaak over het hoofd dat het belangrijk is om ervoor te zorgen dat pagina’s goed worden geïndexeerd door zoekmachines, door ze technisch goed op te bouwen. Daarbij denken ze vaak niet aan het instellen van de 301-redirects. Dat kan gemakkelijk worden verholpen door aan ze te vragen om dat te doen.

Het advies aan webwinkeliers die besluiten om over te stappen op een nieuw e-commerce platform luidt dus als volgt: hoewel het ontwikkelen van een nieuwe webshop an sich al een complex en tijdrovend proces kan zijn, is het SEO gedeelte zeker niet onbelangrijk! Stel dus altijd een SEO migratie plan op, waarin alle URL’s van de bestaande website zijn opgenomen en waarin staat wat de equivalent van die pagina is in de nieuwe webshop. De SEO waarde van de webshop hoeft dan niet verloren te gaan bij de overgang naar nieuwe webshop software, mits het nieuwe e-commerce platform voldoende mogelijkheden biedt om de overgang te faciliteren.

Het ecManager omnichannel e-commerce platform is zo ingericht dat het u kan ondersteunen bij SEO. In ecManager is standaard uitgebreide en flexibele SEO functionaliteit aanwezig voor de relevante items als producten, nieuws, combinaties en navigatie. Voor deze items kunt u eenvoudig zelf de URL’s, paginatitels, paginabeschrijvingen en keywords instellen. In ecManager is ook uitgebreide redirect functionaliteit aanwezig om de 301-redirects in te stellen, zodat het voor u ook eenvoudig is om benodigde redirects in te stellen bij het beheren van uw webshop.