Van webwinkel naar veredeld marktplaatsmagazijn

Bjørn Hascher •  27 mei 2019

Nog geen vijf jaar geleden werden fysieke winkels in retail vakmedia omschreven als veredelde magazijnen. Winkels zouden hun relevantie zijn verloren en online was er altijd wel iemand goedkoper te vinden. Nog even en je kunt van veel webwinkels in de retail hetzelfde zeggen. In rap tempo dienen webwinkels slechts als veredeld magazijn voor een handjevol marktplaatsen.

De machts- en monopoliepositie van een klein aantal marktplaatsen neemt in rap tempo toe. Met een winner takes it all instelling trekken de grote marktplaatsen hele markten of zelfs de hele keten naar zich toe. Webwinkels worden door die toenemende macht ‘gedwongen’ om hun assortiment ook op een marktplaats aan te bieden. Maar op een marktplaats gaat het maar om één ding: prijs. Wie het goedkoopst producten inkoopt en het meest efficiënt omgaat met voorraad en uitlevering, die kan tegen de laagste prijs verkopen.

Webwinkels leveren marge en eigenaarschap van klanten en data in

Dan moet je vervolgens nog heel wat verkopen om de marge die een marktplaats vraagt weer goed te maken. Zelfs al doe je dit goed, dan is de keerzijde groot. Je verliest het ‘ownership’ van de klant, de data en alle andere elementen waarmee je onderscheidend kunt zijn in een markt.

Een veredeld magazijn voor de Bol.coms en Amazons van deze wereld is wat overblijft. Gaat iemand onder jouw prijs zitten? Dan ben je weg. Wanneer een marktplaats de hele retailketen van merk, productie en distributie heeft overgenomen, dan verdwijnen tot slot ook de veredelde magazijnen van het web.

Blijven échte webwinkels over?

Is er dan nog wel plaats voor digitale commercie in de retail naast een marktplaats? Zeker wel. De kopers van morgen, generatie Z bijvoorbeeld, hechten waarde aan authenticiteit of aan merken met een bepaalde maatschappelijke betrokkenheid. Hiervoor is geen ruimte op een marktplaats. Ook webwinkels met eigen, complexe of unieke producten kunnen prima met goede marges via een eigen webwinkel of winkelapp worden verkocht.

Op de lange termijn zal de macht van marktplaatsen overigens weer afbrokkelen. De bekende golfbeweging. De politiek zal ingrijpen met regulering om (keten)monopolies weer af te breken. Nieuwe online kansen zullen weer ontstaan, nieuwe digital commerce technologie komt beschikbaar en nieuwe ondernemers staan weer op.