Tips bij het online zetten van een productcatalogus

Tom Obdam •  12 april 2017

Stel: u bent e-commerce manager van een webshop. U bent ervan overtuigd dat u uw productcatalogus online moet zetten, maar u weet niet hoe u dit aan moet pakken. Daarnaast moet u uw directie intern overtuigen van de waarde van de investering die hiermee gemoeid gaat. Hoe lost u dit op?

Bij e-commerce managers van organisaties speelt vaak het vraagstuk over hoe de catalogus het beste online gezet kan worden. Wij onderscheiden de volgende markten:

  • Retailers: een vervangingsmarkt voor webshops waarbij gezocht wordt naar meer conversie en orderwaarde.
  • Groothandels: hier is het soms zo dat de fysieke catalogus daadwerkelijk online aangeboden moet worden. Oftewel: de eerste stappen in e-commerce worden gezet.
  • Merkfabrikanten: in deze markt gaat het vaak om het direct opbouwen van relaties met klanten en daarmee het online zetten van de catalogus. In een later stadium kan er dan gekozen worden voor directe verkoop door het toevoegen van een check-out.

Zo heeft elke markt zijn drivers voor het online beschikbaar stellen van de productcatalogus. Voor alle betrokkenen binnen webshops is het van belang dat de catalogus gemakkelijk en zonder IT-kennis ingericht, beheerd en geoptimaliseerd kan worden. Een effectief en efficiënt beheerde catalogus draagt bij om de conversie en orderwaarde van de online verkopen en daarmee het rendement te verhogen. En dit is precies de uitdaging waar e-commerce managers mee te maken hebben! Daarom is het belangrijk om te weten welke factoren u in acht moet nemen als u uw catalogus online wil zetten.

Oké, maar wat betekent dit nu allemaal voor mij?
U wilt uw catalogus online zetten, waar moet u op letten? In deze blogpost gaan we in op enkele termen die relevant zijn bij producten in de webshop, zoals catalogus, productinformatie, Content Management Systeem (CMS), Enterprise Resource Planning (ERP) en Product Informatie Management (PIM). Alle content, zoals de catalogus en bijbehorende productinformatie, wordt beheerd in het CMS. De content wordt geladen vanuit het de ERP of soms uit een additioneel PIM systeem. We schetsen hieronder het speelveld.

Productcatalogus
Een webshop draait om de verkoop van producten. Om producten te kunnen aanbieden is het van belang dat er een goede en volledige catalogus beschikbaar is. Deze catalogus moet up-to-date zijn om nee-verkopen te vermijden. Daarom is het van belang om te definiëren hoe vaak de productcatalogus en de bijbehorende voorraad status ververst moet worden. Dit gebeurt door een koppeling met de backend van uw webshop. Uw webshop moet dus makkelijk kunnen integreren met uw backend systeem. Let er dus op dat u voor een e-commerce platform kiest waar u de productcatalogus gemakkelijk kan beheren. Zogenaamde catalogus features zijn ook belangrijk want daarmee kunt u uw catalogus opdelen in relevante segmenten, zoals productgroepen, families, kenmerken, varianten en opties.

Productinformatie
Misschien wel de állerbelangrijkste content van uw webshop: heldere, correcte, uitgebreide en leesbare productinformatie. U moet vroeg beginnen met het opvoeren van productinformatie in het CMS. Daarnaast moet u niet klakkeloos de door uw leveranciers aangeleverde content overnemen, waardoor deze content allesbehalve uniek wordt bevonden door bijvoorbeeld Google. Geef dus een eigen draai aan uw content! En vergeet vooral niet om zo uitgebreid mogelijke informatie over uw product te verstrekken. Mits dit overzichtelijk gepresenteerd wordt is dit een absolute meerwaarde voor uw webshop.

Gebruiksvriendelijk CMS
Een Content Management Systeem (CMS) is het achterliggende platform van een webshop. U kunt hier inloggen en alle content aanmaken en beheren. Tegenwoordig spreken we vaak over een Content en Catalog Management Systeem; hiermee wordt zowel de productcatalogus als de overige content van de webwinkel beheerd.

De belangrijkste vorm van content zijn producten. Daarnaast staat er in uw webshop veel andere content. Denk hierbij aan de algemene voorwaarden en openingstijden van fysieke winkels, maar ook nieuwsberichten over uw organisatie. Het is noodzakelijk dat u ieder detail van uw webshop snel zelf aan kan passen. Daarom is het van belang dat u een gebruikersvriendelijk CMS kiest waarmee u zelf snel en gemakkelijk content kan beheren.

Selecteer dus een gebruiksvriendelijk CMS waarin de producten beheerd kunnen worden zonder benodigde IT-kennis. Let hierbij ook op online marketing features die ondersteunen bij het verhogen van conversie en orderwaarde van de producten uit uw catalogus.

ERP
Binnen de Enterprise Resource Planning omgeving (ERP) van uw organisatie wordt de productdata beheerd. Veel voortkomende ERP producten zijn SAP, Microsoft Dynamics en Exact. Uw producten worden geladen in het platform via een koppeling. Voor het online maken van uw catalogus van producten moet dus een koppeling worden gemaakt tussen ERP en uw webshop. Belangrijk is dat bepaald moet worden hoe en met welke frequentie deze data ververst moet worden. In deze opzet moet het CMS van uw webshop als Product Informatie Management systeem (PIM) fungeren. Hiervoor moet het platform dit wel op een gebruiksvriendelijke manier ondersteunen om uw productdata in te richten, te beheren en te optimaliseren.

PIM
Uw e-commerce operatie is erg afhankelijk van productdata. Daarom wordt product informatie management steeds belangrijker. Het kan u bovendien helpen met kostenreductie voor data management en de verhoging van kwaliteit van de data. Ook al breidt de catalogus alleen maar uit! In sommige gevallen is het dan ook noodzakelijk om te kijken naar de mogelijkheid om een additioneel PIM systeem in de backend van uw organisatie toe te voegen. De koppeling met het platform vindt dan plaats door het PIM-systeem waar alle productdata is opgeslagen.

Als u een PIM heeft of in de toekomst een PIM nodig heeft, kies dan een e-commerce platform dat gemakkelijk kan integreren met PIM-oplossingen. Zo verzekert u zich van een open, schaalbaar en flexibel platform.

Investeer in uw online productcatalogus
Het is een goed idee om te investeren in het online zetten van uw catalogus, in welke markt of fase van e-commerce u zich ook bevindt. Begin met het bepalen van uw online doelstellingen. Daarna stelt u de eisen op voor het e-commerce platform. Denk hierbij een aantal jaren vooruit! Het is belangrijk om een e-commerce platform te kiezen dat open, flexibel en schaalbaar is. Daarnaast moet uw e-commerce platform u ondersteunen om op een gebruikersvriendelijke wijze uw productcatalogus in te richten, te beheren en te optimaliseren.

Hoe helpt ecManager mij hierbij?
ecManager biedt u de volgende mogelijkheden als het gaat om het productcatalogus vraagstuk:

  • Catalogus of PIM waar u eenvoudig een productcatalogus in kunt plaatsen en beheren via het CMS;
  • Catalogus features, zoals het segmenteren op productgroepen, families, kenmerken, varianten en opties;
  • Naadloze integratie met ERP systemen om uw producten te laden, zoals SAP, Microsoft Dynamics en Exact;
  • Mogelijke integratie met externe PIM systemen, zoals InRiver, Perfion en Abacus;
  • Uitgebreide mogelijkheden voor het toevoegen van productinformatie door middel van tekstbeschrijvingen en media (foto’s, video’s en bestanden);
  • Gebruikersvriendelijk CMS waarin de catalogus gemakkelijk ingericht, beheerd en geoptimaliseerd kan worden;
  • Last but not least: krachtige online marketing features om de conversie en orderwaarde te verhogen en daarmee het rendement te verhogen van het online kanaal.

En nu?
Dus als u op zoek bent naar de mogelijkheid om uw catalogus online beschikbaar te stellen kijk dan naar een omnichannel e-commerce platform dat u daarbij kan faciliteren. Benieuwd wat ecManager voor u kan betekenen?