Rondetafelsessie over de toekomst van online retail legt rol marketplaces onder vergrootglas

Rianne Beuker •  30 oktober 2018

mobile shopping

EINDHOVEN – Afgelopen donderdag vond in Eindhoven, onder leiding van de OnlineRetailer redactie, een rondetafelsessie plaats tussen Nederlandse en Belgische experts. Het onderwerp: de toekomst van e-commerce & omnichannel retail. Verschillende onderwerpen passeerden de revue, zoals: Hoe shopt de consument in 2020? Hoe kan een retailer zich onderscheiden? Loopt B2B nog steeds achter? En wat wordt de rol van marketplaces? Vooral dit laatste onderwerp leverde veel discussie op.

Twaalf deelnemers vanuit verschillende marktdisciplines schoven donderdag aan. Onder andere Marketplace Bol.com, leverancier van commerce softwareplatform ecManager en SEO-dienstverlener Blauwe Monsters, deelden visie, kennis en ervaringen met elkaar. Het onderwerp dat de meeste aandacht kreeg was de huidige en toekomstige rol van marketplaces in het (online) retaillandschap.

Vooral de grote buitenlandse platformen kregen het zwaar te verduren tijdens de discussies. Als voorbeeld werd Alibaba aangehaald. Volgens de aanwezigen zorgt deze marketplace voor oneerlijke concurrentie: ze kunnen gratis verzenden met subsidie van sponsor China. Het is noodzakelijk dat onze overheid hierop ingrijpt. Maar ook Amazon, dat streeft naar world domination en de hele keten van producten, eigen merken, productie en distributie naar zich toe probeert te trekken, kon rekenen op flink wat kritiek wat betreft gezonde marktontwikkelingen.

Worden klantrelaties overschat?

Volgens Bol.com bewandelt de Nederlandse marketplace een andere route. Zij kijken juist naar het ondersteunen van verschillende merken en retailers op hun platform. Kritische noot van mijn kant was dat retailers op deze platformen niet meer ‘eigenaar’ zijn van de relatie met de klant of van de bijbehorende data. Als reactie nam Bol stelling dat de waarde daarvan wordt overschat en dat je als retailer toch niet veel kunt met een e-mailadres van een klant.

De Nederlandse marketplace ging daarbij voorbij aan alle andere data die retailers kunnen en moeten gebruiken voor het optimaliseren van orderwaarde, conversie, productinkoop, pricing, verbeteren van merk- en winkelervaring, etc. Hierop wijzend gaf Bol aan wel open te staan voor het delen van meer data indien ze daar het partnership met retailers kunnen versterken. Met een stevig partnership tussen marketplace en de retailer wil het bedrijf zich onderscheiden ten opzichte van bijvoorbeeld Amazon.

Of er in de toekomst nog ruimte is voor kleinere online retailers? Daar was iedereen het wel over eens: Ja. Je kunt je onderscheiden met een merk of met innovatieve technologie zoals artificial intelligence en voice. Dankzij cloudplatformen als Azure zijn dergelijke innovaties toegankelijk en betaalbaar voor vrijwel iedereen.

Lees het volledige rondetafelverslag over alle onderwerpen in de komende Omni-channel & E-Commerce uitgave van OnlineRetailer.

Voor meer gerelateerde content, download de whitepaper: Acht E-commerce Technologietrends voor 2019.