Hoe zorgt u voor een eenvoudig te beheren webshop?

Tom Obdam •  4 mei 2017

Als webwinkelier bent u dagelijks druk met het regelen van veel dingen. Zo wilt u er hoogstwaarschijnlijk voor zorgen dat:

  • Uw klanten u online goed kunnen vinden;
  • U de juiste producten aanbiedt;
  • Deze producten zijn voorzien van correcte informatie;
  • Orders op de juiste manier worden verwerkt;
  • Uw voorraad toereikend is voor het aantal orders dat bij u wordt geplaatst;
  • Klachten van klanten goed opgelost worden;
  • … En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Voor veel van deze zaken zijn, naast een goede technische basis, ook menselijke handelingen nodig. Hoe fijn zou het dan zijn als u over een e-commerce platform beschikt waarmee u uw webshop eenvoudig kunt beheren?

Juist: heel fijn! Dat dachten we al. In deze blogpost gaan we daarom in op de beheerbaarheid van een webshop. Wat is een goede beheerbaarheid eigenlijk? Hoe zorgt u ervoor dat uw webshop eenvoudig te beheren is? En ook niet onbelangrijk: wat kunt u doen als u uw huidige webshop niet gemakkelijk kunt beheren? Deze blogpost geeft u handvatten om uw leven als webwinkelier zo gemakkelijk mogelijk te maken!

Een goed te beheren webshop: wat is dat eigenlijk?
Onder een goede beheerbaarheid van uw webshop verstaan we dat u als webwinkelier zelf aan het stuur van uw webshop zit: u kunt met minimale inspanningen zelf uw webshop onderhouden.

In een webshop komen de productcatalogus en bezoekers van de webshop bij elkaar. Zodra een bezoeker iets koopt ontstaat er een order (van een klant dus). Om zoveel mogelijk orders te realiseren is het belangrijk dat de catalogus op een heldere manier aan bezoekers wordt getoond. De webshop moet u dus helpen bij het beheren van producten, klanten en orders.

Daarnaast is het van groot belang om bezoekers te overtuigen om een order te plaatsen. Vormen van cross-sell helpen daarbij, net als aanbiedingen, promoties en kortingsbonnen. Ook deze wilt u als webwinkelier zelf kunnen beheren.

Ten slotte is het van belang dat uw webshop goed vindbaar en dus te indexeren is. Hierbij helpen marketingfuncties. Een voorbeeld van een marketingfunctie is dat u zelf business rules kunt aanmaken voor het genereren van SEO, zodat u ook organisch goed gevonden wordt.

Indien het op u van toepassing is moet u dit alles zelf kunnen doen voor de verschillende webshops (labels noemen we dat) die u voert vanuit één beheeromgeving. Zo beschikt u altijd over actuele webshops!

Hoe zorgt u voor een eenvoudig te beheren webshop?
Dat klinkt allemaal heel eenvoudig, maar hierbij geldt wel: een goed te beheren webshop is makkelijker gezegd dan gedaan. Achter uw webshop zit namelijk een e-commerce platform (ook wel e-commerce software) waar uw webshop op draait. Dat platform is dus de basis voor uw webshop, waardoor de beheerbaarheid van uw webshop in grote mate afhankelijk is van het platform dat u eerder al heeft geselecteerd. Er worden veel pakketten aangeboden; veelgebruikte platformen zijn bijvoorbeeld ecManager, Magento, WordPress, Intershop, Demandware en Episerver.

Om de juiste keuze te maken voor uw e-commerce platform spelen diverse zaken een belangrijke rol. In DEZE BLOGPOST OVER REPLATFORMING legden we al eerder uit welke factoren van belang zijn bij uw platformkeuze. Voor een goede beheerbaarheid van uw webshop is het daarnaast belangrijk om ervoor te zorgen dat het e-commerce platform dat u kiest beschikt over alle features die u nodig denkt te hebben. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Features met betrekking tot uw productcatalogus (producten, combinaties en prijslijsten);
  • Features met betrekking tot commerce (vouchers en kassakoopjes);
  • Features met betrekking tot marketing (SEO en feeds);
  • Inzicht in uw klanten, hun orders en hun (nog niet afgerekende) winkelmandjes;
  • Mogelijkheid tot eenvoudige integraties met andere systemen (voorraadbeheer, CRM en payment service provider) zodat uw e-commerce proces eenvoudig kan worden ingericht;
  • Mogelijkheid om verschillende webshops vanuit één beheeromgeving te managen.

Naast het selecteren van het juiste e-commerce platform is het ook van groot belang om uw platform goed te onderhouden. Als het goed is staat de ontwikkeling van aangeboden e-commerce platformen op de markt niet stil. Dat houdt in dat het betreffende e-commerce platform dat u heeft gekozen eigenlijk alleen maar beter wordt door optimalisaties in het bestaande platform, waardoor het platform gebruiksvriendelijker en makkelijker in te zetten wordt. Deze optimalisaties krijgt u echter vaak niet vanzelf en ook niet voor niets. Hier moet u zelf in investeren!

Veel webwinkeliers onderschatten dan ook de waarde van upgrades en doen liever geen investeringen in onderhoud, want deze zijn veelal tijdrovend en kostbaar. Zij investeren liever in functionele verbeteringen. Dat is begrijpelijk, maar op een bepaald moment gaat u toch aanlopen tegen inconsistenties en foutjes in de achterkant van uw e-commerce platform. Dit zorgt ervoor dat uw webshop minder eenvoudig te beheren is. Het is dus belangrijk om regelmatig te upgraden, zodat de beheerbaarheid van uw webshop behouden blijft (of zelfs beter wordt). Zo profiteert u ook van functionele verbeteringen die vaak in upgrades worden aangeboden.

Wat kunt u doen als uw huidige webshop niet gemakkelijk te beheren is?
Als u op dit moment aanloopt tegen een moeilijk te beheren webshop (en dus een e-commerce platform dat niet aan uw eisen voldoet), maar waarbij het te kostbaar voor u wordt om upgrades uit te laten voeren, dan kunt u ervoor kiezen om een replatforming traject in te gaan. Hierover hebben we eerder al een UITGEBREIDE BLOGPOST en een PRAKTISCHE WHITEPAPER geschreven.

Wanneer u hiervoor kiest, vergeet dan vooral niet om ook ecManager mee te nemen in uw vergelijkingsproces. Met ecManager beschikt u over standaard features, waardoor de beheerbaarheid van uw webshop u nooit teleurstelt. Zo bevat het e-commerce platform ecManager features met betrekking tot uw productcatalogus, commerce en marketing, heeft u inzicht in uw klanten, hun orders en hun nog niet afgerekende winkelmandjes en koppelingen met verschillende systemen. En wilt u graag nieuwe webshops beginnen, dan kan dat met ecManager vanuit één beheeromgeving en zonder een verhoging van de licentieprijs. Met ecManager bent u klaar voor de toekomst!