Hoe een e-commerce platform marketeers helpt bij het realiseren van omnichannel commerce activiteiten

Tom Obdam •  15 december 2016

 

Volgens velen is het een absolute must om de transformatie naar een omnichannel organisatie te maken om klaar te zijn voor de toekomst. Omnichannel organisaties zijn in staat om unieke en consistente klantervaringen op zowel digitale als fysieke touch points te bieden. Deze ervaringen bepalen of een klant iets bestelt en later weer terugkomt, of dat deze klant besluit om bij een concurrent te gaan kopen. Om unieke en consistente klantervaringen te realiseren is inzicht in klantgedrag essentieel. Klantgedrag vertelt ons namelijk alles over wat klanten doen en zeggen bij het kiezen, kopen, gebruiken en vervangen van producten.

Het is dan ook van groot belang dat marketeers een e-commerce platform tot hun beschikking hebben waarmee klantgedrag wordt geregistreerd, zodat zij altijd toegang hebben tot relevante klantdata. Deze klantdata kan als basis dienen voor het inzetten van de juiste marketingmiddelen op persoonlijk niveau. Hiermee kunnen unieke en consistente klantervaringen over verschillende touch points worden gecreëerd. Hoewel iedere marketeer het belang hiervan in zou moeten zien, blijkt uit de praktijk dat maar weinig marketeers hier écht in slagen.

Zo heeft ONDERZOEK VAN IBM (2015) uitgewezen dat 81% van de marketeers denkt een compleet beeld te hebben van haar individuele klanten. Ook was de meerderheid van de marketeers van mening dat ze uitstekende offline- (75%), online- (69%) en mobiele ervaringen (57%) leverden. Klanten gaven echter aan dat zij niet het idee hebben dat merken hen als individu zien of begrijpen. Maar liefst 63% voelt zich niet begrepen door haar favoriete retailer. Hier bestaat dus een grote kloof tussen wat marketeers denken en wat klanten ervaren. Een gemiste kans…

Het onderzoek van IBM laat zien dat er met het juiste e-commerce platform nog veel te winnen is voor marketeers en de klanten van hun organisaties. Dat onderstreept het belang van het inzetten van e-commerce platformen die marketeers de juiste informatie bieden, waarmee zij hun klanten op hun beurt unieke en consistente klantervaringen kunnen bieden. Hiermee kunnen klanten via ieder touch point op ieder moment een aankoop doen en een aankoop zelfs spreiden over touch points.

Dat is waar ecManager komt kijken! Eerder is al benoemd dat het één van de belangrijke doelen van een e-commerce platform is om unieke en consistente klantervaringen te bieden. Deze ervaringen bepalen namelijk of een klant iets bestelt en daarna weer terugkomt, of dat deze klant besluit om bij een concurrent te gaan kopen. ecManager voorziet hierin door het bieden van een flexibele oplossing die eenvoudig te integreren is in ieder SYSTEEMLANDSCHAP. Door het gebruik van een goed gedocumenteerde API kunnen de systemen binnen het systeemlandschap met elkaar communiceren. Hierdoor beschikken marketeers over alle relevante informatie op klantniveau.

Naast mogelijkheden voor het bieden van ultieme en consistente klantervaringen is het natuurlijk ook van belang dat marketeers snel en flexibel kunnen inspelen op behoeften van klanten. ecManager biedt hiervoor geavanceerde en geïntegreerde SEO, SEA en Content Marketing oplossingen, waarmee marketeers doelgericht kunnen werken aan het aantrekken van converterende (waardevolle) bezoekers voor hun webshop. Hiermee zitten marketeers zelf achter het stuur; met ecManager kunnen zij hun webshop eenvoudig inrichten, beheren en optimaliseren.

Wilt u meer informatie over het selecteren van het juiste e-commerce platform?
DOWNLOAD DE WHITEPAPER of NEEM CONTACT MET ONS OP. We helpen u graag verder!