E-commerce in 2017: What is it going to be?

Tom Obdam •  19 december 2016

Het einde van het jaar nadert en dat betekent dat u als webwinkelier druk bezig bent om 2016 goed af te sluiten en u op het nieuwe jaar voor te bereiden. Om goed voorbereid 2017 in te gaan leggen we u in deze blogpost uit wat de verwachte trends en ontwikkelingen zijn op het gebied van e-commerce voor 2017. Benieuwd wat u als webwinkelier tegen gaat komen? Lees dan gauw verder!

Omnichannel organisatie
In het algemeen zouden we kunnen zeggen dat het transformeren tot omnichannel organisatie in 2017 echt noodzakelijk wordt. Bij omnichannel organisaties staan consumenten en hun ervaringen centraal. In de huidige ‘snelle’ maatschappij waarin consumenten het altijd druk hebben wordt er steeds meer online geshopt. Consumenten gaan steeds vaker voor gemak en willen een transactie doen zonder daarbij hinder te ondervinden van belemmeringen zoals lange levertijden. De customer journey dient consistent te zijn over alle touchpoints heen. De laagste prijs is daarbij overigens niet eens de doorslaggevende factor. Transformeren tot échte omnichannel organisatie is dus noodzakelijk.

Responsive webshop
In lijn met het transformeren tot omnichannel organisatie is het belangrijk om een webshop te hebben die responsive is. Hoewel consumenten steeds meer online shoppen zijn er namelijk maar weinig consumenten die slechts één apparaat gebruiken om informatie over producten te verzamelen, producten te vergelijken en om daadwerkelijk orders te plaatsen. Volgens Google wisselt maar liefst 85% van alle consumenten van apparaat gedurende het aankoopproces, waarbij ten minste drie keer van apparaat gewisseld wordt voor de uiteindelijke beslissing wordt gemaakt. Het is daarom van enorm belang om te zorgen voor consistente klantervaringen, onafhankelijk van welk device een consument gebruikt. Natuurlijk moet uw e-commerce platform ook omnichannel winkelen faciliteren. Een voorbeeld hiervan is het opslaan van winkelmandjes over kanalen heen. Zorg ervoor dat u klaar bent voor de toekomst en ontwikkel een responsive webshop, zodat u uw klanten de juiste ervaring kunt bieden.

Videocontent
Hoewel videocontent al veel vaker als trend is genoemd in de afgelopen jaren, lijkt het er nu op dat video’s echt een vlucht nemen. Zo is het aantal bekeken video’s op Facebook in het afgelopen jaar verachtvoudigd. Daarnaast verwacht Cisco dat 75 procent van het totale internetverkeer van consumenten uit video zal bestaan. Dit biedt een mooie mogelijkheid voor webwinkeliers: toon consumenten filmpjes van de producten die u aanbiedt zodat zij een goede indruk krijgen van het product. Ook zijn video’s een mooie manier om het persoonlijke aspect te benadrukken en om te laten zien wat de organisatie achter de webshop is door bijvoorbeeld achter-de-schermen filmpjes.

B2B commerce neemt toe
Steeds meer groothandels beginnen met het runnen van een webshop, aanvullend op de traditionele (directe) verkoopkanalen. B2B e-commerce oplossingen stellen webwinkeliers in staat om direct zaken te doen met afnemers. Daarbij ondersteunen B2B platformen koppelingen met externe systemen en bieden deze webwinkeliers de mogelijkheden voor het versturen van elektronische facturen en het aanbieden van klant-specifieke prijslijsten. Dit samen biedt een grote kans voor webwinkeliers: door ervoor te zorgen dat klanten u zowel online als offline kunnen vinden vergroot u de kans op conversie.

E-mail blijft een van de belangrijkste communicatiemiddelen
Last but not least: de dialoog aangaan met consumenten wordt steeds belangrijker. Door te voorzien in klantbehoeften wordt de kans steeds groter dat consument uw product ook echt gaat overwegen voor aanschaf. Eén van de mogelijkheden om te voorzien in klantbehoeften is de dialoog aangaan en consumenten te voorzien van de informatie waarin zij geïnteresseerd zijn. Om dat te realiseren zijn data over interesses en e-mail als communicatiemiddel erg van belang. E-mail is kosteneffectief, flexibel en krachtig. Door e-mail als communicatiemiddel in te zetten heeft u zelf de mogelijkheid om consumenten te informeren, maar u biedt consumenten de mogelijkheid om meer informatie over zichzelf te geven. En u raadt het al: die informatie kunt u goed gebruiken om de volgende e-mail nóg beter aan te laten sluiten op de behoefte van de consument. Een win-win-win situatie dus, want dat maakt de kans op conversie ook groter.

Bent u klaar voor 2017?
Zo, dit was hem dan: een blogpost met daarin vijf belangrijke trends voor 2017. Als webwinkelier zult u ongetwijfeld te maken krijgen met een of meer van deze ontwikkelingen. Bent u er klaar voor? We wensen u veel succes met het runnen van uw webshop in het nieuwe jaar. Mocht u hulp nodig hebben of meer informatie willen over het ontwikkelen van een nieuwe toekomstbestendige webshop, neem dan gerust contact op. We zijn er om u te helpen!