Als webwinkelier uitbreiden naar het buitenland? Denk aan een platform met Multi-Label functionaliteit!

Tom Obdam •  8 februari 2017

Stel: u bent een Nederlandse webwinkelier en u bent voornemens om uw producten ook in Duitsland en Frankrijk te verkopen. Door deze uitbreiding wilt u graag meerdere webshops openen, zodat uw internationale klanten uw assortiment (in hun eigen taal) in een webshop kunnen zien en aanschaffen. Bij het treffen van voorbereidingen komt u er echter al snel achter dat het openen van twee extra webshops nog wel wat voeten in aarde heeft. Want hoe zorgt u ervoor dat uw assortiment niet alleen in de Nederlandse webshop wordt aangeboden, maar ook in de Duitse en de Franse? En hoe zorgt u ervoor dat dit beheersbaar blijft zonder al te veel complexiteit, waardoor alleen medewerkers met IT kennis kunnen werken binnen uw platform?

Steeds meer webwinkeliers kiezen ervoor om de grens over te steken. Het beheren en exploiteren van meerdere webshops vanuit één overkoepelende organisatie kan om meerdere redenen een interessante propositie zijn. Daarom is eerder geschetst scenario zo gek nog niet… Het antwoord op bovenstaande vragen kan daarom van groot belang zijn voor uw organisatie! In deze blogpost leggen we u uit wat een oplossing kan zijn om uw webshop klaar te maken voor expansie naar het buitenland.

Het antwoord op de vragen die eerder in dit artikel zijn gesteld klinkt simpel en misschien is het dat ook wel: kies een e-commerce platform dat multi-label functionaliteit biedt en bouw daar uw webshops op. De kracht van een multi-label webshop ligt namelijk in een efficiënte backend en naadloze integratie van één organisatie brede e-commerce oplossing. Multi-label functionaliteit wil zeggen dat u als webwinkelier meerdere webshops kan beheren vanuit één omgeving. Daarbij maakt u gebruik van één productcatalogus en kunt u functionaliteit van uw PIM systeem hergebruiken.

Het voordeel daarvan is onder andere dat u uw producten niet drie keer hoeft toe te voegen voor de Nederlandse, Duitse en Franse webshop. Ook een wijziging van productinformatie hoeft u niet drie keer door te voeren, want de informatie voor de Nederlandse webshop wordt uit hetzelfde systeem gehaald als de informatie voor de Duitse en Franse webshop. Daarnaast betekent dit voor uw medewerkers dat zij eenvoudig werkzaamheden van elkaar kunnen overnemen, ervaringen kunnen delen, succes cases organisatie breed kunnen implementeren en waar nodig op kunnen schalen.

ecManager is een voorbeeld van een platform dat multi-label functionaliteit biedt. Wanneer ecManager het e-commerce platform is waarop u uw webshops bouwt, dan beschikt u standaard over de multi-label optie. Dat houdt in dat u voor dezelfde licentieprijs meerdere webshops kunt beheren vanuit één omgeving. Onder andere Vegro Verpleegartikelen en Steps maken al gebruik van de multi-label functionaliteit van ecManager. Bij veel andere platformen is de multi-label functionaliteit niet standaard waardoor u extra moet betalen voor uw licentie. Dus waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?